Шокиращи,пикантни,скандални новини ....

Дина Станишева: Сергей и Елена няма да живеят заедно, той си идва у дома!..


“Страхувам се за сина си!”, споделя единствено пред “ШОУ” майката на бившия премиер Дина Станишева. Съпругата на дългогодишнияа партиен функционер от близкото обкръжение на Тато раздава квалификации: Бойко е като Мусолини, Доган беше неблагоприятен за БСП. Симеон е вреден за България, каза още тя.
Чак след разговор с Дина Станишева може да се разбере защо бившият ни премиер Сергей Станишев се изразява с дълги изречения, в които вмъква множество термини, чудесно прилягащи на научен работник. Този стил на изказ е “патент” на неговата майка Дина. След разговор с нея може да се разбере и защо Елена Йончева често и почти неволно вмъква почти във всяко свое изречение възклицанието “Сериозно!?!”. То пак е “запазена марка” на жената, родила бившия ни премиер, която говори с подчертано руски акцент, който е част от нейния безспорен чар.
Въпреки че вече е на 80, Дина Станишева все още не се отказва от срещите си със студентите. Тя е професор по славянско езикознание в Софийския университет и не допуска журналисти при себе си. Специално за “ШОУ” обаче майката на експремиера направи изключение.

- Г-жо Станишева, когато Сергей Станишев беше премиер, вие бяхте ухажвана от медиите. Не е ли притеснително, че след смяната на властта интересът към вас изведнъж спря? Какво правите, с какво се занимавате сега?

- Точно така, интересът към мен спря, колкото и странно да ви изглежда това. Но то е напълно разбираемо. Всичко е нормално при мен, всичко е по правилата. В момента имам за задача да завърша една книга. Това много ме безпокои. Каква книга пиша ? По същество това са спомени, защото както знаете, всичко изчезва. Аз пазя в паметта си много портрети на хора, много впечатления. Не знам дали ще осъществя този проект, но работя по книгата си и описвам нещата подробно. Пиша за историята на България, за актуалните събития и ситуацията тук, съпоставям обществените процеси в България с тези в Русия.
- Чела съм доста неща за вашата фамилия и съм останала с впечатление, че сте живяла един доста драматичен живот… Кои бяха подводните камъни, когато дойдохте в България?
- Тук? - Всичко! Първо – манталитетът на българина. Абсолютно не съм очаквала подобен манталитет. Аз не познавах характера на този народ. Аз бях изключително невъоръжена, като дойдох тук. Детето ми беше на 4 години, когато дойдохме от Москва, и аз нямах никакъв опит освен тургеневата повет “В навечерието”, която бледнее пред моя живот. Но тази повест повлия изключително на моето решение и на избора ми да дойда в България. Но така или иначе

идването ми тук е ужасна грешка.

Светоусещането на руснак и на българин е съвсем различно. Това за мен е проблем, а не носталгията ми по Русия...
Аз имах драматичен живот, който все още продължава да е такъв. Защо?! Как да ви кажа защо. Защото няма спокойствие. Аз бих желала да имам спокойствие, за да работя по книгата си, но няма спокойствие. Защо? Защото непрекъснато в мен възникват въпроси, свързани с отношението на България към Русия, ума ми поставя и въпроси за съдбата на бившия премиер /Сергей Станишев/, който е под прицел.

Силно се безпокоя, защото не знам какво ще стане с него.

Но все пак си казвам, успокоявам се, че той има професия и винаги може да се върне в нея. Сергей има достатъчно аналитичен ум и затова мисля, че ако се откаже от политическата кариера, той ще си намери мястото. Ето аз намерих себе си в преподавателската работа. Преподаването за мен е удоволствие. Мисля, че Сергей също има подобен талант като моя, той има способност да осъществява контакт с аудиторията. Аз не се съмнявам, че Сергей ще развие талантите си извън политическата сфера. Факт е, да си политик в България – това не е хубава професия.

- Страшно ли е да си политик в България днес?

- Човек не бива да се страхува от нищо. На мен ми се струва, че всичко е много интересно, но има много низки хора и това е абсолютен факт. Борбата срещу тях трябва да минава не в дискусии, защото дискусиите в България са безполезна работа. Борбата срещу тези хора трябва да минава чрез утвърждаване на собствените мисли. Защото дискусиите тук не могат да се осъществят. Аз знам, че Сергей искаше дискусия с Борисов. Но мисля, че това е негова грешка. Разбира се, той не ме попита за тази дискусия, но и аз пряко не съм го съветвала… Но дискусията им беше безполезна не само за България, тя се оказа безполезна и за Сергей. Да, да… Сергей и Борисов имаха диспут, който аз наблюдавах добре. ГЕРБ претърпя фиаско и затова Борисов не се съгласи на втори диспут. И тук Борисов е прав. Обаче… днес ми донесоха едни вестници и си казвам – Боже, какви хубави портрети има този Борисов, и то в абсолютно всички вестници!

Толкова е хубав, красив, здрав този Борисов…

какво още може да се каже за него… Бойко Борисов прилича на Мусолини. Според мен Бойко Борисов е като Мусолини.

- Как живяхте през тези четири години, когато вашият син управляваше държавата?

- Откровено да ви кажа – много трудно. И не само трудно! Тези години за мен са трагични. За съжаление много рядко се виждахме със Сергей. Дори когато се виждахме, обикновено въпросите, разговорите ни бяха много повърхностни. Той имаше конкретни задачи, винаги идваше с телефон, аз страшно ненавиждам тези джеисеми.

- Какво прави приятелката на Сергей Елена Йончева?

- Не съм виждала Елена Йончева от 5-6 дни. Сега тя се занимава със строителството на своето жилище. Този проблем, естествено, я занимава много. Тя наистина иска да направи хубаво жилище.

- Сега Сергей ще има повече време за личен живот и вероятно ще се съберат с Елена да живеят заедно в новия й дом?

- Мисля, че не. Говоря така, защото знам как стоят нещата. Сергей трябва да освободи жилището за новия премиер. Сергей живееше в Бояна. Когато освободи Бояна за Борисов, Сергей ще живее тук, в апартамента, където съм аз, защото всъщност аз живея в неговия апартамент. Той ще се върне. Но пък знае ли се - може и с Елена да си наемат друго жилище… Не мога да ви кажа с категоричност как стоят нещата при тях.

Работата между тях двамата е деликатна.

Не може да се каже нищо за тях с категоричност. Но ако Сергей се върне, къщата ще ми стане пълна. Но аз и сега аз не скучая. Имам двама внуци /от първия син, архитект Георгий Станишев – б. а./. Те обичат да идват при мен, имаме с тях различни задачи. Единият от внуците следва във Франция, а другият работи като архитект тук.

- В журналистическата гилдия усилено се говори, че Елена се подготвя да снима филм в Сърбия, където ще разследва контрабандните канали, югоембаргото, ще прави интервю със самия Сретен Йосич, който е върл враг на новия ни премиер?

- За този филм нищо не знам. Последният й филм беше за пиратите. За него ние в семейството много говорихме, чудехме се как тя посмя да отиде там. Елена е много смела жена. Тя винаги и непрекъснато има някакви идеи, цели, много е дейна…

- Вие какви съвети давате на Елена в личен план?

- Какво й казвам? Казвам й неща в зависимост от въпросите й към мен. Но работата е там, че имайки предвид някои неизвестности и неопределености около Сергей и Елена, около тяхната връзка, аз не смея да й се натрапвам с моите съвети. Защото… просто… според мен те двамата се държат абсолютно неясно. Поне така е за мен. Аз не мога да си обясня тяхното държане, неопределеността на тяхната връзка.

Вероятно има нещо, което аз не знам.

Много ми е трудно да говоря с хора, които са на повече от 40 години. Много е трудно да им се дават съвети. Ако бяха деца, тогава можех да ги посъветвам за решителни неща. Но не се бъркам между тях, те са изградени характери.

- Защо според вас БСП претърпя пълно фиаско на изборите?

- Аз мисля, че това е случайност. За този неуспех съдействаха редица и много неблагоприятни обстоятелства, едно от тях е Доган. Въпреки това, аз не смея да анализирам, защото ще ви призная, че не съм запозната с всички факти. Сега очакваме пленума през октомври, тогава ще се направи пълен анализ. Но няма страшно. БСП няма да пропадне. Тя е партия с традиции.

- Как ще обясните компроматната война и черния пиар, който се наложи в предизборната кампания? Тиражираха се слухове за извънбрачно дете на партиен лидер, за тормозено семейство от друг, вървяха едни клипове с брадви…

- На този въпрос не мога ви отговоря съвсем научно. Българинът не обича лидерите, не обича хора, които са успешни в някакво поприще. Тук не са обичани успелите – уверявам ви в това!

- В БСП се води борба между различни лобита…

- Да, така е.

- И в резултат на тази междупартийна борба Румен Овчаров тези дни каза: “Започна обратното броене за Сергей Станишев”…

- Е, нищо, Боже мой! Това е красиво казано, но е абсолютно безсмислено. Може и така да е, но може и изобщо да не е така. Той /Румен Овчаров - б. а./ ли ще преценява съдбата на Сергей?! Вероятно много му се иска да започне обратно броене... Но аз ги разбирам тези в БСП, разбирам такива като Лилов и компания. Такива като него не обичат Сергей по простата причина, че той ги е изпреварил. Нека има различни мнения в партията. Но хората с “различни мнения” не е ясно какво точно предлагат.

- Самите бесепари казват, че Татяна Дончева им е заявила, че тя е алтернативата на Сергей Станишев….

- Сериозно?! Разкошно! Ето виждате ли какви смели жени има! Смелостта е характерна за българската жена. За съжаление смелостта не е характерна за мъжете тук. Татяна е критична и в този смисъл се харесва като цяло, въпреки че не я харесват от цялото БСП. Но щом като Дончева е предложила себе си, това вече е голям минус за нея. Това значи едно - няма да я изберат. Така мисля.

- Вие вярвате ли, че по нареждане на самия Сергей Станишев са подслушвани журналисти?

- Нямам представа за това, честна дума! Но не мисля да е вярно. Сергей е абсолютно либерален. Но сега много неща ще се пишат. Има хубава българска пословица – всяко чудо за три дни.

- Има ли капацитет новото правителство да изкара пълен мандат?

- Не знам. Вие знаете ли? Аз просто нямам никаква представа какви възможности имат те. Освен това те са абсолютно неопределени. Независимо от тяхната нахаканост, характерна особено за някои от представителите на новото правителство, никой не може да предвиди нещата. За никого не е ясно. На мен ми е много жално за България, защото тя се клатушка. Съгласете се, че ако сега има някакъв поврат в политиката, който вероятно ще се случи, това е голям минус за страната.

- Знаем, че Сергей има блестящо образование - Москва, Лондон. Ключови фигури, които подкрепят Бойко Борисов, казват: той има нюх, но няма високо образователно ниво. Как го виждате като заместник на сина ви?

- Разбира се, образованието е от голямо значение за един политик. Но аз ще ви кажа, че в света има много талантливи политици, които нямат солидно образование. Това е факт - дори и необразовани, те са добри управленци, макар че без образование много трудно се управлява една държава

- Как оценявате ролята на царя в съвременната история на България?

- /Смее се/. За мен това /царя – б. а./ е комична история. Българинът избра да го управлява Сакскобургготски без всякаква логика. Аз знам хората, които организираха идването на царя в България.

Те имаха определен интерес от него.

Изводът е - връщането на царя е абсолютно безполезна работа. Той е не само безполезен за България, той дори е вреден. Никой друг народ не е постъпвал така, както българския. Абсолютно никой не е върнал нито своите царе, нито своите принцове и монарси. Връщането на Сакскобургготски е прецедент в световната история. Но трябва да се смирим с неговото присъствие. Няма как. Българинът не обича авторитети и не цени хората по тяхното интелектуално ниво, но уважава царете. За българина хората не са важни по техните интелектуални способности. До такъв извод може да се стигне за българина, щом той върна царя.

- Каква е вашата оценка за настоящата политическа ситуация в България?

- Това, което мисля аз, вероятно няма никакво значение, защото не съм политик и в известен смисъл преценявам нещата субективно. Чувствам как в България има силни антируски настроения.... Аз съм сигурна, че

отдръпването от Русия ще се окаже пагубно за България.

Ясно е, че тези хора, които сега дойдоха на власт, се ориентират в сложната международна и вътрешна обстановка само на своите чувства и на амбициите си. Аз не съм сигурна, че те анализират нещата, събитията, процесите. А вие знаете, че в политиката се изисква анализ на абсолютно всяка ситуация. Политиката дава възможност на всеки политик да прави анализ, за да може той да избере правилното решение.

- Усещате силни антируски настроения и това ви тревожи, но не е ли хубаво, че новият ни премиер е българин? Преди това в тройната коалиция ни управляваха хора с чужд произход – във вените на Симеон не тече само българска кръв, Доган е турчин, по майчина линия Сергей е и руснак?

- Вие казвате Борисов е българин. Мислите ли, че винаги националното чувство трябва да присъства, да преобладава, да е водещо в политиката?! Не ви ли се струва, че трябва да има обективен подход към хората, към нещата. Ние не трябва да изпитваме влечение към определен политик, в случая Борисов, само защото е българин. Защото ако го подкрепяме само защото е българин, това ще значи, че се водим от чувствата си, а не от определени аргументи.

Питаха Борисов защо иска да наложи Божидар Димитров за министър. Той каза – защото ми е приятел. Аз чух това, то ме впечатли. Този избор е направен от чувство, Борисов не аргументира избора си. Той дори не се опитва да измисли някаква аргументация на действията и решенията си, той просто говори за чувствата си... Но е много рано да се пише и да се прави анализ на актуалните събития и проблеми, защото нищо не е ясно. Тези хора /ГЕРБ, новото правителство – б. а./ какви решения взимат? Говорят за някакви кадрови решения, но фактически Народното събрание не работи. Е, тогава? Ние изобщо не знаем какво ще стане. Ние не знаем, но вероятно и те самите не знаят какво ще стане. Вероятно новите хора във властта нямат управленски опит, а опитът не се придобива по желание, опитът винаги е свързан с практиката.

Едно интервю на Мария Друмева

Няма коментари:

Публикуване на коментар